fbpx

موسوعة الأسئلة الطبية

اعثر على إجابات لكل ما يدور بذهنك واطرح المزيد من الأسئلة
تواصل مع مجتمع من أفضل الأطباء العرب حول العالم.

  • الشرود الذهني و العادة السرية

    Posted by خالد on 2024-08-20 at 20:14

    عمري 28 سنة ادمنت العادة السرية منذ البلوغ اتوب اسبوع و ارجع اعاني الشرود الذهني شديد (الجنس و الرومانسية)بالتزامن مع الحكة و ظهور الشيب المبكر اريد حلاً

    دكتور ميلاد منير replied 1 month ago 2 Members · 1 Reply
  • 1 Reply
  • دكتور ميلاد منير

    Member
    2024-08-20 at 20:50
    Up
    0
    Down
    ::

    أنا فاهم إن الموضوع ده بيكون تحدي كبير ليك، وده طبيعي لإنه بيبقى عادة بقالها سنين. المهم هنا إنك تكون صبور مع نفسك وتعرف إن التغيير مش بيحصل في يوم وليلة.

    أول حاجة لازم تبقى عارف إن الاستمرار في المحاولة ده في حد ذاته حاجة كويسة. ممكن تفكر إنك تشتغل على تقليل التوتر في حياتك، زي إنك تمارس الرياضة بانتظام أو تشغل نفسك بحاجات بتحبها. الرياضة، مثلاً، بتساعد في تقليل الشرود الذهني وبتقلل الرغبة في العادة.

    حاول تبعد عن المحفزات اللي بتخليك تلجأ للعادة دي، زي إنك تشيل من حياتك أي حاجة ممكن تفتح الموضوع ده، سواء صور، أفلام، أو حتى أفكار. كمان، لو حسيت بالشرود أو الحكة، ممكن تجرب إنك تقوم تعمل حاجة تانية تشغلك عنها.

    ظهور الشيب المبكر والحكة ممكن يكونوا مرتبطين بالتوتر والضغط النفسي اللي بتعيشه، فلو ركزت على تخفيف التوتر وتقليل العادة، هتحس بتحسن تدريجي.

    ممكن كمان تلاقي حد تثق فيه تتكلم معاه أو استشير طبيب نفسي يساعدك بخطة واضحة. أهم حاجة إنك ماتحسش بالذنب بشكل مبالغ فيه، لإن ده بيزود الضغوط عليك. خليك مستمر في المحاولات، ومع الوقت هتلاقي نفسك بتتحسن.

Log in to reply.