fbpx

موسوعة الأسئلة الطبية

اعثر على إجابات لكل ما يدور بذهنك واطرح المزيد من الأسئلة
تواصل مع مجتمع من أفضل الأطباء العرب حول العالم.

  • سؤال عن حالة لقريبتى

    Posted by نسمة مصطفى on 2024-07-17 at 04:18

    هى بنت عندها ٢١سنة تعثرت ف الدراسة ولغاية الان لم تحصل على مؤهل بسبب سلوكيات خطأ أدت إلى خوف الأهل عليها البنت من سن عشر سنين بدأ يظهر عليها سلوكيات غريبه زي انها تخترع قصص مش حقيقيه ممكن وصلت بيها مره انها جابت عسكري البيت لمامتها وقالت انها مش امها ودي مرات ابوها وبتعذبها وكده هي كمان ديها تصرفات كثيره جدا اكثريتها تصرفات ان هي تحاول تغري حد بشكلها او بجسمها او بكلامها نغمه صوتها اي حاجه تحاول تلفظ بيها النظر وتكلم اي حد في اي وقت ممكن تكلم كذا حد في نفس الوقت طول الوقت كذب وتمثيل تخترع حكايات ما لهاش اساس هي ما بين التصرفات دي معظم الوقت اكثر حاجات طبعا جابت لهم مشاكل وكوارث يعني ان هي ممكن تكلم اي حد في اي مكان حتى لو من بلكونه او من شباك او هرب معهم العربيه ممكن تعمل اي حركات بجسمها او بايديها او بوشها غمزات اي حاجه ان هي تلفت النظر بيها راحوا بيها الدكتور نفسي وتشخصت ودخلت مصحه نفسيا لمده شهرين وتشخصت فيها بالتراب الشخصيه الحديه بورد اون لاين وبعد كده عدد ثلاث سنين وماشيه على العلاج دوائي بس على جلسات العلاج النفسي وبعد كده برده الحاله مش مستقره مش كويسه كانت احسن من الاول شويه بس برده مش كويسه بيجي لها اوقات بتبقى اسوء بكثير فودوها لدكتور ثاني الدكتور الثاني شخصها ان هي عندها هوس بعد كده غير العلاج العلاج الثاني قعدت تنام كثير ولخبطه في مواعيد نومها ويخليها مثلا تبقى عندها خمول طول اليوم فوقفت العلاج والحاله اتدهورت جدا وبعد كده راحت لدكتور ثالث تشخصت عنده بان هي اضطراب الشخصيه الهستريه وده اخر وضع يعني اخر تشخيص هي وصلت له والاهلي دلوقتي مش عارفين انهي تشخيص في الثلاثه هو الصح وايه العلاج اللي ممكن يمشوا عليه ايه اللي هيتغير في علاجها وايه اللي هيبقى موجود بس كده ده الوضع باختصار يعني

    دكتور ميلاد منير replied 2 weeks, 4 days ago 3 Members · 2 Replies
  • 2 Replies
  • Up
    0
    Down
    ::

    السلام عليكم..شبه العلماء مرحلة المراهقة بالولادة من جديد؛ حيث تنتقل الفتاة من مرحلة الطفولة والصبا إلى الحلم بأن تكون فتاة جميلة وامرأة ناضجة، وفي طريقها لإثبات شخصيتها وأنها وحدها صاحبة القرار تخوض الكثير من الخلافات مع أسرتها وسلاحها الرفض والعناد. مع الدكتور هاني الشوبكي المستشار التربوي والاجتماعي وخبير التنمية البشرية كان اللقاء

    بعض النصائح للتعامل مع ابنتك المراهقة:


    الرئيسية سيدتي وطفلك أطفال ومراهقون

    كيفية التعامل مع المراهقة العنيدة؟

    سيدتي – خيرية هنداوي

    02 ديسمبر 2019

    Previous



    شعور المراهقة بأنها مراقبة يصيبها بعدم الثقة والاكتئاب


    راقبي ابنتك بحنان…كوني قريبة منها؛ فهي في أمس الحاجة للمناقشة والتحاور معك


    علميها كيف تتحدث بأدب وهي تعرض وجهة نظرها بدون عصبية وانفعال


    تعاملي مع ابنتك العنيدة وكأنك في مثل عمرها، وأعطيها الإحساس بأنك تحبينها كما هي

    Next

    5 صور

    شبه العلماء مرحلة المراهقة بالولادة من جديد؛ حيث تنتقل الفتاة من مرحلة الطفولة والصبا إلى الحلم بأن تكون فتاة جميلة وامرأة ناضجة، وفي طريقها لإثبات شخصيتها وأنها وحدها صاحبة القرار تخوض الكثير من الخلافات مع أسرتها وسلاحها الرفض والعناد. مع الدكتور هاني الشوبكي المستشار التربوي والاجتماعي وخبير التنمية البشرية كان اللقاء




    بعض النصائح للتعامل مع ابنتك المراهقة:



    تبدأ المراهقة بين 13 – 19 قبلها أو بعدها، وحتى تمر بأمان على الوالدين ضبط معاملتهما لتأخذ شكل الصداقة والرعاية والاهتمام…لا المراقبة أو التدخل في تفصيلات الابنة فتلجأ للعناد.

    المراهقة العنيدة ترفض أن تكون توأماً للأم ولا ترحب بالعيش في جلبابها؛ فتصبح نداً لها وعلى خلاف دائم معها…تعاندها في كل ما تقوله أو تفعله، عكس أخرى تريد أن تكون طبق الأصل من أمها.



    المراهقة العنيدة تشعر بعدم أخذ حقوقها مثل الولد، لذا نجدها تفتعل المشاكل وتتعامل بخشونة ورفض أمام كل طلب يوجه إليها…لتتحول إلى شخصية عنيدة.

    على الآباء الابتعاد عن المعاملة الخشنة للابنة العنيدة أمام أي أحد، بل احترامها وإشعارها بطيبتها وأنها مميزة… وتجنب استعمال أسوأ الكلمات لإيلامها…بل بهدوء وحوار بعيد عن النصح والإرشاد.

    • أنصتي لابنتك باهتمام وهدوء…فهي أحوج ما تكون للحب والاهتمام، واحكي لها قصصاً واقعية عشتها عن جمال الصداقة ومضار أصحاب السوء…الفتاة أسرع نضجاً جنسياً وعقلياً من الولد… وستفهم.
    • عناد المراهقة ما هو إلا محاولة للتأكيد على الذات…ابنتك على استعداد لرفض كل شيء بسهولة، ومن دون إبداء أسباب لمجرد المخالفة وإثبات ثقتها واعتدادها بنفسها وأنها صاحبة القرار.
  • دكتور ميلاد منير

    Member
    2024-08-20 at 21:17
    Up
    0
    Down
    ::

    أنا متفهم القلق اللي بتحسوا بيه بسبب الوضع اللي بتمر بيه قريبتك، والمهم إننا نعرف إن حالات زي دي ممكن تكون معقدة ومحتاجة متابعة دقيقة.

    بالنسبة للتشخيصات المختلفة، اضطرابات الشخصية زي الشخصية الحديه (BPD) أو الهستيرية (HPD) أو حتى الهوس ممكن يتشابهوا في بعض الأعراض، وده اللي بيخلي التشخيص محتاج دقة وعناية كبيرة. لكن المهم إننا نعرف إن التشخيص مش هو الهدف الأساسي، الأهم هو إننا نركز على الأعراض اللي قريبتك بتعاني منها ونحاول نوفر لها العلاج المناسب.

    بالنسبة للعلاج، غالباً هيحتاج مزيج بين العلاج الدوائي والعلاج النفسي (العلاج السلوكي المعرفي أو العلاج الجدلي السلوكي بيكونوا فعّالين مع اضطرابات الشخصية). ممكن كمان نحتاج تعديل الخطة العلاجية من وقت للتاني بناءً على استجابة قريبتك.

    الخطوة اللي ممكن تكون مفيدة دلوقتي هي إنكم تتوجهوا لدكتور نفسي مختص بالتعامل مع اضطرابات الشخصية ويكون عنده خبرة في الحالات دي. الدكتور ده ممكن يقيم الحالة بشكل شامل ويحدد العلاج الأنسب ليها بناءً على الأعراض الحالية.

    مهم جداً إن قريبتك تلتزم بالعلاج سواء كان دوائي أو جلسات علاج نفسي، لإن الاستقرار بيحتاج وقت والتزام، خاصة في الحالات اللي زي دي. التوقف عن العلاج فجأة ممكن يسبب انتكاسة، زي ما حصل معاها قبل كده، فمهم جداً إن العلاج يتم تحت إشراف الطبيب.

    والأهم إنكم تفضلوا جنبها وتدعموا نفسياً، لإن الدعم من الأسرة بيساعد بشكل كبير في تحسين الحالة العامة. التغيير ممكن يكون بطيء، بس مع الصبر والمتابعة المستمرة، الأمور ممكن تتحسن إن شاء الله.

Log in to reply.