fbpx

موسوعة الأسئلة الطبية

اعثر على إجابات لكل ما يدور بذهنك واطرح المزيد من الأسئلة
تواصل مع مجتمع من أفضل الأطباء العرب حول العالم.

  • طلب مشورة

    Posted by Masoud on 2024-08-09 at 00:16

    مرحبا والسلام عليكم

    اشكركم على هذا الموقع

    منذ تارخ 11 شهر اذار اصبت فجاءة بخوف ودقات قلب سريعة والشعور بالموت طلبت الاسعاف وكانت كل الفحوصات طبيعية من قلب ودم وتكررت الحالة اكثر من مرة والاطباء يقولو الفحوصات طبيعية ولكن تعاني من نوبات هلع وتكررت هذه الحالة حتى قمت بزيارة طبيب نفسي واعصاب بعد شهر قال لي معك اكتئاب وممكن يستمر العلاج لخمس سنوات او 3 سنوات مع انني لم اعاني من اكت ئاب من قبل واعطاني دواء سيتالوبرام 10 ملغ اول اسبوع عانيت كثيرا ولم انم ولم اتذوق الطعام وفكرت بالانتحار فزاد الدواء الى 20 ملغ تحسنت قليلا وانتكست ثم تحسنت وزاد الدواء الى 30 ثم تحسنت وراجعت الطبيب وقرر زيادة الجرعة الى 40 ملغ واصبحت اتحسن وانتكس اشعر بملل ويإس وخوف وعدم القدرة على التحدث مع عائلتي ايام اكون جيدا وايام اخرى اعاني من الافكار ثم قال الطبيب ساضيف دواء زيبان 150 ملغ لكن خشيت من متلازمة السرتونين حاليا وضعي لا اعرف كيف هو اوقات اكون جيد واوقات اشعر بغليان داخلي وياس هل هذا بفعل الدواء او هل التشخيص خاطىء او يجب اضافة الدواء الاخر الذي هو زيبان ام يجب تغيير الدواء بشكل عام اليوم اصبح اليوم ال 110 منذ اول مرة اصبت بهذا المرض هل اصبر على الدواء والى متى ساتسحن واعود كما كنت مع العلم عمري 31 طولي 182 سنتم ووزني 95 وشكرا لكم واعتذر على الاطالة

    دكتور ميلاد منير replied 1 month ago 3 Members · 2 Replies
  • 2 Replies
  • Up
    0
    Down
    ::

    السلام عليكم

    اهلا وسهلا بيكي

    بصي يافندم الاعراض واضح عليها اضطراب ممكن يكون ( قلق العام ) ولكن مش هقدر ااكد ولا انفي الا بعد التشخيص ، طيب طريق الدواء دة يعتبر طريق لاختفاء الاعراض فقط لكن الاضطراب ذات نفسه بيحتاج جلسات مع معالج نفسي اكلنيكي ، دة الى هيخليكي ان شاء الله فى تحسن وعدم ظهور الاعراض مرة اخري ، وهذا لا يقلل من الدواء او زيارتك للطبيب …ولكن الدواء مش هيجيب نتيجة بشكل ملحوظ الا فى وجود الجلسات

    تحياتي ….

  • دكتور ميلاد منير

    Member
    2024-08-20 at 20:56
    Up
    0
    Down
    ::

    أولاً، أنا متفهم جداً القلق والتعب اللي بتمُر بيهم، وإن الموضوع مش سهل خصوصاً لما تكون التجربة جديدة عليك. اللي بتمُر بيه فعلاً بيحصل مع ناس كتير، ونوبات الهلع والاكتئاب ممكن تكون مرهقة جداً.

    بالنسبة للعلاج، هو صحيح إن أدوية زي السيتالوبرام بتاخد وقت عشان تبدأ فعلاً تشتغل وتدي نتائج ملموسة. أول فترة بتكون صعبة، زي ما حسيت، وده طبيعي مع الأدوية دي. الزيادة في الجرعة اللي قررها الدكتور بتكون عادةً عشان تدي مفعول أقوى بعد فترة من العلاج.

    الشعور بالتحسن ثم الانتكاسة بردو طبيعي في الأول، لإن العلاج بيشتغل تدريجياً. ومع ذلك، لو حاسس إن في أعراض مش مريحة زي الغليان الداخلي أو اليأس المستمر، مهم جداً إنك تتواصل مع الدكتور بتاعك وتشاركه بكل اللي بتحس بيه.

    أما بخصوص إضافة دواء جديد زي الزيبان، الدكتور هو اللي يقدر يحدد ده بناءً على تقييمه لحالتك والأعراض اللي بتعاني منها. متلازمة السيروتونين ممكن تحصل، بس ده نادر ومع جرعات معينة، والدكتور أكيد هيكون واخد ده في الاعتبار.

    النصيحة هنا إنك تصبر على العلاج وتتابع مع الدكتور بتاعك بشكل مستمر، وتبقى على تواصل معاه لو في أي أعراض جديدة أو لو حاسس إنك مش مرتاح للجرعة الحالية. التحسن بياخد وقت، وأهم حاجة إنك ما تفقدش الأمل وتفضل مكمل في العلاج.

    أحياناً بيكون الموضوع محتاج شوية صبر لحد ما الأمور تستقر، وربنا يعافيك

Log in to reply.