fbpx

موسوعة الأسئلة الطبية

اعثر على إجابات لكل ما يدور بذهنك واطرح المزيد من الأسئلة
تواصل مع مجتمع من أفضل الأطباء العرب حول العالم.

  • هل نوبه الهوس تعمل كده؟

    Posted by ارجو التوضيح on 2022-06-23 at 22:55

    انا انصدمت في البنت اللى مرتبط بيها هي مريضه البايبولار ومره وانا بكلمها في التليفون فضلت تشتم نفسها وأهلها وتشتمني في لحظه بدون سبب واضح وتوصف روحها بالعاهره وتقول انها بتمارس علاقات جنسيه كامله مع رجاله؟وقعطت علاقتها بيا في اللحظه دى من يومها وانا مش عارف اتعافي من الكلام والصدمه دى بقالى سنه ورافضه هى أو أهلها أن حد يكلمنى تانى من ساعتها ومش عارف اصدق ولا انسي ولا دى نوبه هوس ولا ايه اللى حصل ده ولا حصل ليه؟

    وهل فعلا ممكن تمارس علاقات جنسيه كامله مع رجاله وهى نوبه هوس وتقطع علاقتها بيهم كده بسرعه؟

  • 1 Reply
  • دكتور أحمد العوضي

    Member
    2022-08-21 at 21:04
    Up
    0
    Down
    ::

    أسال الله لها تمام الصحة والعافية.

    للأسف الشديد، نوبات الهوس التي قد يمر بها المريض باضطراب ثنائي القطب قد يؤدي إلي تلك الأعراض المذكورة .. في بعض الاحيان يكون تعبير المريضة عن نفسها بألفاظ غير معتادة مثل “عاهرة” او افصاحها عن دخولها في علاقات جنسية مع أشخاص أخرين مجرد خيال او تعبير عن أمنيات ورغبات نتيجة مرورها بنوبة الهوس .. ليس كل مايقوله المريض أثناء تلك النوبات يكون صحيح ولا ينبغي أن نحكم علي المريض في تلك الحالة لأنه يمر بحالة استثنائية تختلف عن طبيعة شخصيته.

    قرار الارتباط بشخص يعاني من اضطراب ثنائي القطب يحتاج إلي تفهم عميق لطبيعة المرض وتقبل لتلك الأعراض .. ستزول نوبة الهوس بعد أيام أو بعد أسابيع قليلة علي اقصي تقدير لكن استعدادك لدعم زوجتك خلال تلك النوبة سيحدد مقدرتك علي الارتباط بها أو لا .. الأمر ليس سهلا لكنه أيضا ليس مستحيلا فكثير من الأزواج والزوجات المتعايشين مع اضطراب ثنائي القطب يعيشون حياة مستقرة وسعيدة.

Log in to reply.